Därför köper vi det vi inte behöver

Omslag Yes

Vi köper varor, tjänster, livsstilar, drömmar, relationer. Konsumtionen är luften vi andas. Det sättet att leva skapar en ständig otillfredsställelse och driver oss mot en ekologisk katastrof.

Så varför köper vi sådant vi inte behöver eller ens vill ha? Det är grundfrågan jag ställer i Yes! Därför köper vi det vi inte behöver som kom ut 2015.

En del svar finns inom ekonomin – reklamens allt osynligare men allt starkare makt och tilltron till krediter som smörjmedel. Andra svar finns inom psykologin: vi vill höra till flocken och följa dess rika ledare. Ytterligare svar finns i vår biologi. Vår hjärna är byggd för ett liv i knapphet och vill därför spara energi, och den rymmer vårt belöningssystem som gör att vi får snabba lustkänslor av nya prylar och upplevelser.

Idag ställs den avancerade vetenskapen om hjärnan i konsumtionssamhällets tjänst. Kan vi istället använda den för att skapa den värld vi egentligen behöver?

Recensionsklipp:

”Vilken julklapp är bättre än en konsumtionskritisk bok om varför shopping tar över våra hjärnor? Ett informativt motserum mot klapphetsens dopaminchock.”
Eva-Lotta Hultén, Göteborgs-Posten

”Det är en bok som väcker både indignation, farhågor men även hoppfullhet.”
Ulf Lundén, Dala-Demokraten

”En del springer benen av sig för att svara på decembers ständiga – och ack så tröttsamma – fråga: vad köpa till den som redan har allt? Ett förslag: den här boken.”
Hanna Lundquist, Journalisten

”Bjärvall har diskuterat och funderat på frågorna i den här boken och samlat material till den i flera år och den är fullmatad med professionella referenser och intervjuer. Dessutom inkluderar hon egna personliga erfarenheter – för hon är ju som alla vi andra – ibland frestad att köpa sådant hon inte behöver. Men Yes! bärs också upp av en indignation över sakernas tillstånd, ett kraftfullt engagemang och en stark känsla av att det ändå är möjligt med förändring.”
Eva Dandanelle, Hallands Nyheter

”Yes! är en både lättillgänglig och viktig bok för den som vill stärka sin motståndskraft i ett samhälle där hushållen köper fyra gånger mer än för 30 år sedan, och där konsumtionen är den enskilt viktigaste faktorn bakom de mest destruktiva miljöhoten.”
Karin Backström, Grus & Guld

Och så skriver Håkan Lindgren om boken över ett och ett halvt uppslag i Svenska Dagbladet. Han tycker att boken är ”välskriven” men menar att den inte innehåller något överraskande. Nej, kanske inte för Svenska Dagbladets läsare, de som vet att någon som har fyra Ferraris kan tycka att han behöver en femte.